ფილარეტ (დროზდოვი) vs ეპისკოპოს ეგნატე (ბრიანჩანინოვი)

ამონარიდი ანდრეი კურაევის საჯარო ლექციიდან:

„…იხილეთ ახლახანს გამოცემული წიგნი „Жизнеописания Епископа Игнатия Брянчанинова“. ეს საოცარი წიგნია. იგი დაწერილია ეგნატეს მოწაფეების მიერ მისი გარდაცვალებიდან 2-3 წლის შემდგომ. ამ წიგნის გამოცემა აკრძალული იყო მეფის რუსეთში. საბჭოთა პერიოდშიც ვერ მოხერხდა მისი გამოცემა და აი, სულ ახლახანს, ერთი წლის წინ იხილა მან დღის სინათლე. ამ წიგნიდან ორ ეპიზოდს მოვიყვან. როცა ეგნატე ეპისკოპოსად აკურთხეს, ის პროტოკოლური ვიზიტით ეწვია მიტროპოლიტ ფილარეტ მოსკოველს. მათი საუბრისას, რასაკვირველია, სიტყვა ჩამოვარდა ბერმონაზვნობასა და მორჩილებაზე, ეგნატეს საყვარელი თემა. ეპისკოპოსი ეგნატე ჩივის, რომ ჭეშმარიტი მორჩილები აღარ არსებობენ ჩვენ დროში, რომ წმინდა მოღვაწეები ძალიან შემცირდა. უცებ ეგნატე ფილარეტს ეუბნება:

– „იცით, მიუხედავად ასეთი სავალალო მდგომარეობისა, ჩვენს დროშიც არსებობენ ადამიანები, რომელთაც ნამდვილი მორჩილება შეუძლიათ“

– „მართლა?“ – გაკვირვებული კითხულობს ფილარეტი.

– „დიახ, აი, მაგალითად, ჩემი მესენაკე, რასაც ვეტყვი, ყველაფერს უსიტყვოდ ასრულებს“ – აუწყებს ეგნატე.

– „გამორიცხულია“ – ამბობს მიტროპოლიტი ფილარეტი.

ეპისკოპოსი ეგნატე ოთახში მოიხმობს თავის მორჩილს და ეუბნება: „აბა ენა გამოყავი“. მორჩილმაც გამოყო.

ეგნატესთან დამშვიდობების შემდეგ მიტროპოლიტმა ფილარეტმა ცენზურას საიდუმლო განკარგულება მისცა, რომ ეგნატე ბრიანჩანინოვის ნაშრომები არ დაებეჭდათ და მართლაც, სანამ ფილარეტი ცოცხალი იყო, ეგნატეს არ ბეჭდავდნენ.

[მეორე ეპიზოდი] ამრიგად, სკანდალი მოხდა რამდენიმე წლის შემდეგ, 60-იან წლებში, როცა ეგნატე ბრიანჩანინოვმა გამოაქვეყნა ნარკვევი „О Крепостном Праве“. როგორც იცით, ალექსანდრე მეორეს განკარგულებებს მონების განთავისუფლების შესახებ, მიტროპოლიტი ფილარეტ მოსკოველი წერდა. ეგნატე ბრიანჩანინოვი კი ამ ნაშრომით მხარს უჭერდა მონობის ინსტიტუტს. მას მოჰყავდა ციტატები ბიბლიიდან, წმინდა მამებიდან. ნაშრომს კი ამ სიტყვებით ასრულებდა: „ასეთია ეკლესიის ზუსტი სწავლება მონობისა და მონათმფლობელობის  შესახებ“. ამას სკანდალი მოჰყვა… სხვადასხვა საეპარქიო გამოცემებში ეპისკოპოსებმა ეგნატეს კრიტიკა დაიწყეს. მაგრამ ეს უკანასკნელი ამ სიტყვებით იმართლებდა ხოლმე თავს: მე ვერ მიგებენ, რადგან მათ სემინარიაში აქვთ განათლება მიღებული, მე კი ბერებთან ვსწავლობდი. ამიტომ ჩემი მართლმადიდებლობა განსხვავდება მათი მართლმადიდებლობისგან”.

Андрей Кураев. Церковь в истории и современности, 54:45 წთ-დან ბოლომდე, https://www.youtube.com/watch?v=Z54BSARDvTE

ანდრეი კურაევის მიერ ხსენებული პირველი ეპიზოდი ეგნატეს „ცხოვრებიდან“ ასე გამოიყურება (Глава 12):

„…Однажды, говоря о послушании, на замечание архимандрита, что иноческое послушание старцу не допускает никакого рассуждения, владыка Московский заметил, что ныне уже таких послушников нет. Архимандрит отвечал, что, так как это, главным образом, зависит от воспитания, то есть и ныне послушники, хотя и редко, которые принимают это учение по образцу древних новоначальных, и сослался на келейного послушника своего, сопровождавшего его, архимандрита, в этот приезд к владыке. Высокопреосвященный пожелал его видеть и видеть опыт такого послушания. Келейный архимандрита по имени Степан был позван и представлен владыке. Архимандрит говорит ему: «Степан, покажи язык владыке!» Тот высунул язык, не рассуждая и не конфузясь – и был отпущен.138 Впоследствии митрополит Филарет стал не менее других противодействовать успешному ходу по службе архимандрита Игнатия и повлиял сильно на то, чтобы сочинения архимандрита были так изменяемы поправками цензоров, чтоб отбить у него всякое желание издавать их печатно…“

Полное жизнеописание святителя Игнатия Кавказского, Глава 12, https://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjatykh/polnoe-zhizneopisanie-svjatitelja-ignatija-kavkazskogo/12

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s